vlog

Lucianos 5 vragen

(C) Roel Dijkstra Fotografie / Foto : Fred Libochant

En dat is tien! IJssalon Luciano’s bereikt in september een mijlpaal met de opening van de tiende vestiging, in Woerden. Luc Blok, Meesterijsbereider en eigenaar van Luciano’s, heeft er geen moeite mee als het daarbij zou blijven.

1.Geen ambitie om verder te groeien?

‘We zijn in ieder geval niet actief op zoek naar nieuwe locaties. Te groot worden is een angst, dat kan ten koste gaan van exclusiviteit. Met tien zaken valt het ook nog goed te behappen. Dan doel ik op het zelf draaien van ons ambachtelijke ijs in de centrale keuken. Dat is een garantie voor een vers en kwalitatief hoogstaand product.’

2. Het gaat goed in ijsland. Hoe komt dat?

‘Onder aanvoering van enkele toonaangevende ondernemers is het niveau van de ijssalons de afgelopen jaren flink gestegen. Professionaliteit, passie voor het vak, goed en lekker ijs en een uitnodigend interieur zorgen voor succes. Consumenten hebben ons echt ontdekt. Een ijsje staat voor veel mensen gelijk aan een genietmoment voor een relatief lage prijs.’

3. Welke trends spelen er momenteel?

‘Het gebruik van visuals in ijssalons is sterk in opkomst en storytelling biedt meerwaarde. Verder geldt dat je niet als een gek achter de hypes moet aanlopen, zo is mijn ervaring. De basis moet staan, Je scoort met de hardlopers en dat zijn nog steeds de bekende smaken. Als trend zie je wel dat er veel gevarieerd wordt met toevoegingen en ingrediënten en dat de kwaliteit daarvan steeds beter wordt.’

4. Waar moet je dan aan denken?

‘Aan smaken die een link hebben met de patisserie, zoals Ruby chocolade, maar ook aan candybars. De Ruby cacaoboon betrekken we bijvoorbeeld van Callebaut. Het gaat om een nieuwe, bijzondere chocoladesmaak zonder toevoeging van kleurstoffen. Ruby is van zichzelf een roze boon met fruittinten, de kleur is natuurlijk heel aantrekkelijk voor ijs.’

5. Waar moeten cafetaria’s op letten als het om ijs gaat?

‘Dat ze voor kwaliteit gaan. Daarom raad ik sterk aan om de cursus ambachtelijk ijsbereider te volgen. Dan kom je goed beslagen ten ijs, haha. Gebruik alleen de allerbeste ingrediënten, juist daarmee maak je het verschil. En presenteer het verse ijs op een aantrekkelijke manier in mooi opgemaakte vitrinebakken. Als je voor meer gemak kiest, kun je ook ambachtelijk ijs van een topleverancier betrekken.’

Bron: www.snackkoerier.nl/ijs

Awards

Ijssalon-van-het-jaar-2006 Ijssalon-van-het-jaar-2012 meesterijsberieder ijstop logo

Social Media

facebook twitter you-tube instagram tripadvisor